Wybrany do realizacji program „Nasze przedszkole” – program edukacji przedszkolnej M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej został wyróżniony w konkursie MEN i CODN. Jest on przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, dostosowany do założeń aktualnej Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i zaleceń Ministra Edukacji Narodowej.
Celem głównym edukacji przedszkolnej wg autorek programu jest wspomaganie rozwoju dziecka poprzez świadome podejmowanie zorganizowanych działań edukacyjnych, przyczyniających się do aktywnego nabywania przez nie doświadczeń. Autorki skoncentrowały treści programowe wokół form aktywności dziecka i przyporządkowały im cele szczegółowe w zakresie:
Aby je osiągnąć dziecko uczestniczy w długofalowym i skomplikowanym procesie, w którym nabywa we własnym tempie określone kompetencje. Jak podkreślają autorki należy pozwalać dziecku na rozwój zgodnie z jego indywidualnym tempem, potrzebami, rodzajem inteligencji oraz wyzwalaniem postawy twórczej. Pozwala ona na spostrzeganie, interpretowanie i przekształcanie otaczającej rzeczywistości. Dlatego też aktywność własna dziecka powinna współwystępować z wpływem otoczenia, czyli domu rodzinnego i przedszkola. Dla harmonijnego rozwoju jednostki ważne jest, aby przedszkole zapewniło równoważne pełnienie funkcji kształcącej, wychowawczej i opiekuńczej w planowaniu i organizacji dnia przedszkolnego. Stworzenie poczucia bezpieczeństwa, przyjaznej atmosfery oraz indywidualizacji pracy z dzieckiem jest warunkiem osiągnięcia sukcesu w rozwoju na tym etapie.
Treści edukacyjne zawierają zakresy tematyczne oraz szczegółowe umiejętności przewidziane dla trzech poziomów: dzieci młodszych (3-4 letnich), dzieci starszych (5- 6 letnich) oraz dzieci o szczególnie wysokim poziomie rozwoju. Każda z form aktywności ma też sprecyzowane oczekiwane efekty w jej zakresie, które umożliwią dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej i sukcesu w realizacji obowiązku szkolnego.
Międzynarodowy Program Krainy Muzyki „SIGUMA® BAW SIĘ RAZEM Z NAMI” jest odpowiedzią na coraz częściej dostrzegane problemy wynikające z szeroko rozumianych zaburzeń sensorycznych oraz potrzeby motywowania uczniów do aktywności fizycznej. Dysfunkcja integracji sensorycznej dotyczy przetwarzanych bodźców sensorycznych w obrębie systemów: czuciowego, przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Objawy można dostrzec w mniej lub bardziej wzmożonej postaci: wrażliwości na bodźce, problemach z koncentracją uwagi, zaburzonej koordynacji wzrokowo-ruchowej, opóźnionego rozwoju mowy, nieprawidłowego poziomu aktywności ruchowej oraz różnego rodzaju trudnościami w zachowaniu. Praca z pomocą dydaktyczną Siguma®, ruch, taniec, ćwiczenia małej i dużej motoryki, obcowanie z fakturami, zapachami i efektami wizualnych jest doskonałym sposobem wspomagania rozwoju uczniów w zakresie prawidłowej integracji sensorycznej i sprawności fizycznej wykorzystaniu roli edukacji przez sztukę w:
– formułowaniu, przekazywaniu/odbieraniu komunikatów werbalnych i niewerbalnych,
– autoprezentacji,
– rozwiązywaniu problemów i konfliktów,
– wywieraniu wpływu społecznego,
– negocjowaniu,
– współpracy w grupie, również wielokulturowej,
– organizacji pracy własnej,
– odgrywaniu różnych ról społecznych,
– empatii,
– kreatywności,
– inteligencji emocjonalnej,
– dojrzałości moralnej, etyczności,
– odwadze,
– otwartości na zmiany,
– zarządzaniu czasem,
– umiejętności uczenia się,
– przewodzeniu.
Muzyka, jedna z dziedzin sztuki, odpręża ludzką psychikę, uwrażliwia i pobudza do wszechstronnego rozwoju. Język muzyczny jest swoistym kodem łączącym ludzi na całym świecie. Dlatego tak ważna jest jej obecność już we wczesnym dzieciństwie, w procesie edukacji. Różnorodne doświadczenia dźwiękowe, w tym także muzyczne, są dla dziecka zrozumiałe zanim zacznie mówić. Psycholodzy i neurolodzy z uniwersytetu w Helsinkach udowodnili, że już w łonie matki dziecko słyszy melodię. Badania zagranicznych i polskich naukowców dowodzą, że kontakt dzieci z muzyką rozwija ich kompetencje słuchowe, umiejętności czytania, a także łatwość przyswajania języków. Trening muzyczny rozwija umiejętność różnicowania barw pomiędzy fonemami. Wychowując i ucząc przez sztukę – muzykę, uczeń ma możliwość poznania świata wartości społecznych i moralnych. Poprzez wyrażanie siebie w trakcie ekspresji ruchowych – wspomaga rozwój emocjonalny i uwrażliwia się na potrzeby innych. Nieśmiałe dzieci otwierają się poprzez wchodzenie w rolę artysty. Aktywność ruchowa podczas tańca, gry i zabaw muzycznych w pozytywny sposób wpływa na wszechstronny rozwój uczniów. Dlatego muzyka jest ważnym elementem pracy z dzieckiem.
(autor: Anna Bołtrukiewicz, realizacja w grupach Biedronki i Jagódki)
(autor: Magdalena Madej, realizacja w grupach Jagódki, elementy we wszystkich grupach przedszkolnych)
Nazwa projektu | Krótka charakterystyka |
Program edukacyjny „Mamo, Tato – co Wy na to?” PPIS | Celem programu było zwrócenie uwagi rodziców dzieci 5-6 letnich na specyfikę ich rozwoju, istotę zmian fizycznych i psychicznych, których doświadczają, ze szczególnym naciskiem na ich potrzeby, słabości i kryzysy. |
Akcja MEN „Szkoła do hymnu” | Kultywowanie tradycji patriotycznych. W przeddzień 11.11 o godzinie 11.11 z całą społecznością przedszkola odśpiewanie hymnu narodowego. Uroczysty apel. |
Akcja MEN „Razem na święta” | Zachęcanie dz. do niesienia pomocy innym jaki i budowanie więzi i wspólnot międzypokoleniowych. Wykonywanie i przesyłanie kartek świątecznych dla emerytów przedszkola. |
Projekt Daxen | Zbiórka zużytych baterii, której celem jest edukacja ekologiczna, szerzenie wiedzy i troska o środowisko naturalne. |
Program edukacyjny „Czyste powietrze wokół nas” PPIS | Projekt przedszkolnej edukacji antytytoniowej. Celem był wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy oraz zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń. |
„Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF” | Działania przybliżające prawa dziecka całej społeczności przedszkolnej. |
Zbiórka ,,Góra grosza’’ | Udział w ogólnopolskiej akcji, mającej na celu uświadomienie dzieciom iż oddając choć jeden grosz można zrealizować wielkie przedsięwzięcia na rzecz dzieci będących w trudnej sytuacji życiowej. |
Ogólnopolski Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury” | Celem jest proekologiczna edukacja. Dzieci biorą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu. |
TOZ oddział w Pile | Zbiórka karmy dla bezdomnych kotów i psów dla Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Pile. |
Zbiórka nakrętek | Akcja zbierania nakrętek dla potrzebujących dzieci niepełnosprawnych na sprzęt rehabilitacyjny. |
Projekt edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne” zorganizowany przez MEN wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi | Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.Główne założenie programu: zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne, kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych, propagowanie zdrowego stylu życia, zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych. |
Ogólnopolski Program Edukacyjny„Działaj z imPETem!”
Ogólnopolska akcja Sprzątamy dla Polski
|
To projekt edukacyjny, w którym zachęcamy dzieci do segregacji odpadów, podkreślając przy tym, dlaczego warto to robić. Szczególny nacisk kładziemy na butelki PET, które są powszechnie użytkowane w gospodarstwach domowych.
Ta proekologiczna akcja stanowi dzisiaj jedną z atrakcyjnych form nowoczesnego, zielonego patriotyzmu. Poprzez konkretne działanie zwracamy uwagę społeczeństwa na ważny temat, jakim niewątpliwie jest ochrona klimatu, postawa odpowiedzialności młodego pokolenia i dbałość o nasze lokalne środowisko. Patronat nad przedsięwzięciem objęli m.in. Prezes Rady Ministrów oraz Minister Edukacji i Nauki.
|